Followers

28 Mart 2012 Çarşamba

Kabil - Jose Saramago

KırmızıKedi yayınlarından çıktı bu kitap, ben önce TÜYAP kitap fuarında sarısına aşık oldum, hele ki kapağının içindeki o renge. Sonrasında 1998 Nobel Edebiyat Ödülü alması nedeniyle bir merak uyandırdı. Sanırım KırmızıKedi yayınları Nobel Edebiyat Ödülü alan baya roman basmıştı ya da bana öyle gözüktü standta. Jose ilk cinayeti işleyen Kabil'i anlatıyor ve şu kadarcık kitapla semavi dinleri çook naif bir şekilde tiye alıyor. Karakterimiz Kabil zaman içinde kişiselleştirilmiş bir tanrı ile hesaplaşa hesaplaşa didişe didişe büyüyor, olgunlaşıyor. Tanrı ise aslında insandan üstün, ama yine de sandığımız kadar değil, bir açığı varmış da bunu gizlemeye çalışıyormuşcasına tedirgin bir halde romanda. Ben sevdim, farklı bir üslup, nerede basılsa orada olay çıkarmış bir kitapmış. Oysa ki öyle değil, gayet hoş güzel bir dille, komikleştirmeyerek - komik tanrı karakterini hiç sevmem de- anlatıyor hikayeyi, ve son cümle ise; "Hikaye bitti, anlatacak başka bir şey olmacak" diyerek bitiyor. Sanırım benim anlayamadığım bir anlam yüklüyor kitaba. Jose gayet hoş, okunası bir hikaye yazmış ve sadece okunası değil didiklenip anlamlar çıkartılası bir roman yazmış. "Körlük", "Görmek", "Bütün İsimler", "Ölüm bir varmış bir yokmuş" kitaplarını da umarım ilerleyen zamanlarda okurum. Yazdım listeme ama hayırlısı...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder