Followers

2 Haziran 2012 Cumartesi

İstanbul Üniversitesi - Doğa Tarihi adlı Evrim Paneli




Etkinliğe katılmadan önce evrim hakkında bildiklerim Richard Dawkins’in TED konferansları, Gen Bencildir, Tanrı Yanılgısı ve Ataların Hikayesi kitaplarından okuduğum kadar kadardı. Evrim Tarihi hakkında hiçbir fikrim yoktu neredeyse, daha önce kim evrim düşüncesi hakkında bir şeyler söylemiş diye. Etkinlikte muhtemelen evrim anlayışı hakkında bir anlayış gelişir, bir de Çiçek Bakanay’ın sunumu Türkiye’de Evrim Eğitimi hakkında olacağını öğrenince, eğitim sistemimizdeki evrim yerini az çok kestirsem de daha çok bilimsel verilerle desteklemiş bir araştırma hakkında bilgi edineceğimi düşünmüştüm.
 Gerçekten ve gerçekten aklıma daha önce hiç yatmayan belirli maddelerin ,örneğin ısı, ışık ve yağ, protein gibi, ortamda bir arada belirli bir düzende bulunarak canlı bir organizma bununla beraberde gelişen bir bilinç oluşturabileceğini gördük. Aklıma daha önce hiç yatmıyordu canlı bir organizmanın böyle maddelerin belirli koşullarda aynı ortamda bulunarak tek hücreli ya da daha küçük organizmalar yaratabileceği.*Alanım ingilizce öğretmenliği olunca anca bu kadar öğrenebildim* Sonrasında Cihan Demirci’nin Evrim Tarihi adlı sunumunda daha önce bir çok bilim insanının ya da düşünürün evrim anlayışına çok yaklaşarak yargılarda bulunduğu aslında M.Ö. 2000li yıllara kadar gidildiğinde düşünürlerin evrim hakkında bir şeyler söylediğini öğrendim. Kısacası, insan evrimi, toplumların evrimi ve dünyanın geçmişini ve bunun çerçevesinde değişimi gördük Cihan Hocanın sunumunda. O kadar farklı düşünür ve bilim adamlarından bahsetti ki İslam, Antik Yunan, Avrupa, kısacası her yerden bizim “Evrim bir inanç değil, bilimsel bir gerçek” anlayışımıza temel olan bilgiler verdi. Devamında ise Hayatın Kökenine Güncel Bir Bakış sunumu ile Çağatay Tarhan Hocamız daha öncede söylediğim gibi canlı organizmaların nasıl oluştuğunu kısaca anlattı ama çok bilimsel terim içerdiği için pek anlamadım ama bizim gibi anlamayanlar için çook çook basitleştirilmiş animasyonlarla nasıl bir canlı varlığın oluşabildiği anlattı. Ayrıca kendisi kafamdaki Teori/Kanun anlayışını değiştirdi. Bana öğretilenle alakası olmayan herkesin bildiği “Teoriler kanıtlanır kanun niteliği taşır” anlayışını yıktı. Teoriler süreçleri açıklamak amaçlı, kanunlar ise bilimsel verilerle ile aynı koşullarda hep aynı sonuçları veren yargılar olarak anlattı. Kısaca kanun ne sorusunun cevabı teori ise nasıl sorusnun, örneğin kütleçekim kanunu kanıtlanabildiği için kanundur, ancak nasıl olduğunu açıklayan bir açıklama ise teoridir. Ayrıca kanun suyun nasıl ne derecede nasıl bir ortamda kaynadığını söyler ama suyun nasıl kaynadığını açıklamaz bunu teori açıklar gibi, günümüzde geçerliliği vardır belki ama değişedebilir bu açıklama. Buna ek olarak, teorilerin kanun olamayacağını da savundu, kısacası çok farklı şeyler “Teori kanıtlanırsa kanun olur” gibi bir anlayış aslında temelinde yanlışmış.
Çağatay Hocanın bu anlatısından sonra en ilgimi çeken Çiçek Bakanay’ın Türkiye’de Eğitim Tarihi adlı sunumuydu. Kendisi Biyoloji öğretmenliği mezunu ve Eğitim alanında doktora yapmış ve konusu ise “Evrim Algısı”ymış. MEB’in ders kitaplarında evrimin nasıl açıklandığı nasıl kazanımlarla açıklandığı, biyoloji öğretmenleri yetiştirilirken nasıl bir evrim algısı kazandıkları, yaptığı çalışma ile biyoloji öğretmenliği öğrencilerin bile bu anlayışa sahip olmadığı, teori ve kanunu birbirinden ayırt edemediğini söyledi. MEB yeni sisteminde evrimle ilgili 5 kazanım var, bunlar da genelde farklarını öğrenmek gibi bilimsel bir gerçek olarak yansıtılmamış, bunu eleştirdi öncelikle. Sonra biyoloji öğretmenliği öğrencileri ile yaptığı röportajlarda öğrencilerin de aslında evrim algısı ve bilgisine sahip olmadıklarını gösteren örneklerle evrim eğitiminin Türkiye’de olmayan yerinden bahsetti ve ben de bunların hepsini bir çırpıda öğrenmiş oldum.

4 yorum:

  1. Heeeyy !! Hediyeleşme etkinliği sonlanmış bugün ve senle eşleşmişiiiz :)) Çok şaşırdım yahu,daha yeni keşfettim blogunu ve kurada bana sen çıkmışsın hehehh :) Bana mail atarsan haberleşebiliriz ;) Ben şuan İst.teyim,İzmir'e evime pazar günü dönüyorum büyük ihtimal . Önümüzdeki haftaiçi ojeleri alıp yollayabiliriz birbirimize sana da uyarsa ?

    junkheadinpurpleland@hotmail.com

    Buradan konuşalım :)

    YanıtlaSil
  2. canım bu aralar yoksun ortalarda mailini bekliyorum :)) haberin ola (:

    YanıtlaSil
  3. çok güzel bir post olmuş ellerine sağlık :) haberim olsaydı bende gitmek isterdim gerçekten..

    YanıtlaSil